KLIK IKLAN DI SINI

Followers

Tuesday, November 17, 2009

payah ke nk ucap terima kasih?

kisah ni berlaku dh lama.masa tu aku masih blaja lg...kejadian tu berlaku di rumah masa aku cuti semester tapi aku tak tau semester ke brapa...masa tu aku duk kat presint 9 putrajaya...
kami tinggal di tingkat 1 masa tu...time cuti mcm besa aku suka lepak umah melayan tv.mmg tu hobi aku....tetiba sepupu aku yg kat luar tgh main masuk dlm umah dgn muka kalut ckp...
'kak yah...ada budak kuar dr lif tak tau anak saper..nangis2 cr umah dia...'
'budak?kecik ag ker?'
'aah la..tu dia tgh nangis tu'

aku pun berlari keluar nk tgk budak tu..yer mmg kecik lebih kurang umur 2 thn setengah or 3 tahun...lebih kurangla...aku pun apa lg tanya la budak tu umah kat mana.manala tau kot bdak ni jenis yg genius leh jawab soalan aku.padahal aku yg tak genius...manala bdak besar tu leh ingat umah dia dalam keadaan kena tggal cam tu(aku rasa dak ni kena tggal oleh kawan2 dia masa naik lif)...aku pun apa lagi pegang tangan dia masuk lif dan tangan aku tekan butang G.sampai bawah aku tak nampak ada sesaper melainkan seorang bdak yg berumur lebuh kurang sepuluh tahun.dia bgth aku yg dak kecik ni kat tkt 10(tak silap akula.tak ingat sbb citer ni hampir 5 thn berlalu)aku pun masuk balik lif n tekan tkt 10.sampai kat tingkat 10 dgn automatiknya budak kecik tu tunjuk area umah dia.ooo pandai plak (detik ati aku).
sampai depan umah dia aku tgk,pintu umah terbukak cuma pintu grill(betul ke tak ejaan) je berkunci..aku nampak ayah dia duk landing atas sofa membelakangi pintu masuk.tv dipasang agak kuat...aku bg salam..tak menyahut...aku rasa adalah dlm sepuluh kali.aku rasa tido kot..tp tak nampak mcm gaya tido.tahla...pastu mak bdak tu kuar dr dapur.agaknya dh dgr kot aku menjerit bg salam.dia pun bukak pintu.aku dgn hemahnya senyum n bgth yg anak dia sesat kat tkt satu.korang tau apa yg aku dapat?
mak budak tu trus amik anak dia n masuk dlm umah tanpa ucap tima kasih.heloo?payah sgt ke nk ucap tima kasih?dh la tu siap marah si anak plak.pg merayau...cuba bayang kalu aku tak bawak anak dia balik umah n then aku pg jual camne?tak gheti bersyukur langsung....senyum pun tak masalahnya...siot tol la...
pastu aku pandang sepupu aku...then aku ckp....
'ana...kenapa mak dia mcm tu?tak ucap tima kasih langsung.'
'biarla kak yah..jom ah turun'

manala budi bahasa mak budak tu yer...tak sayang anak ke?atau dh rasa anak terlalu ramai ke smpai kalu anak ilang pun buat tak kisah...paling aku rasa malu sbb berlaku di kalangan masyarakat melayu dan duduk plak kat kuarters kerajaan.mungkin yer...dia tidak bekerja di sektor kerajaan...tp suaminya?aku tgk pun sama je tak de sivik...bg salam pun boleh tak dgr......
aku ckp camni bukanla aku nk kata mengutuk or anti org kerajaan..tak.kwn2 aku ramai yg keja kat sektor kerajaan tp ok jer.tp inila senario yg betul2 berlaku....
aku berdoa semoga aku tidak berada di dalam golongan seperti mak budak tu td..amin...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails