KLIK IKLAN DI SINI

Followers

Tuesday, March 27, 2012

saya sudah 4 bulan

pejam celik, pejam celik bee dah pun pregnant 4 bulan. cepat sggh masa berlalu...

yer terasa sgt2lah cepat....td pg klinik ibu dan anak sbb ada temujanji ngn doktor u scan bby..tp sayangnya masih tak boleh tgk jantina sbb kata doktor scan diaorang tak boleh nk detect sgt pada waktu2 mcm ni...ok bee faham....sabar bee yer sabar.....

mengandung kali ni rasa agak berbeza berbanding mengandungkan amani dulu. dulu mabuk sampai bulan ke empat jer pastu ok. tp yg kali ni mabuk tu kurang, loya2 tu biasalah masa memula dulu. tp yg tak tahan asyik penat n tak larat jer. tu yg masalah nya..kadang2 bee lawan jgk sbb kita mmg byk hal nk kena buat kan? kerja lg, jaga rumah tangga lg, belajar lg. dulu masa mengandung sulong bolehlah nk manja2.yg ni tak bolehlah sgtkan..huhuhuhu

sejak masuk 4 bulan ni, kencing dh mkin kerap dh selalu berpeluh. mmg itu tanda2 normal ibu mengandung....cuma yg tak boleh nk telan sgt ialah susu jer..bee terpaksa gantikan dgn milo atau horlicks.....

satu lg yg bee suka waktu mengandung yg kali ni ialah kalu tgk buah jer air liur boleh kecur. kalu masa tak mengandung, ada buah ker, tak de ker...ada aku kisah?hahahahah

 gambar contoh yg bee berjaya google....mcm ni rupa bby dlm perut i agaknya....

 

Perkembangan Janin Minggu ke-16

Panjang janin bertambah dengan sangat cepat dan gerakan-gerakannya lebih kuat. Ibu dapat merasakan gerakan-gerakan janinnya dengan meraba perut. Rambut halus tumbuh diseluruh dipermukaan tubuh janin, yang disebut lanugo. Plasenta terbentuk dan berfungsi sepenuhnya. Panjang janin saat ini 16 cm dan beratnya 135 gram. Jika melakukan USG saat ini mungkin anda dapat mengetahui jenis kelamin. Otot janinsudah berkembang dan menjadi kuat. Gerakannya semakin aktif. Ia sudah mulai menghisap ibu jarinya, menguap, merenggangkan tubuhnya, sudah menelan kencing, dan cegukan. Pada minggu ini jika sinar terang di letakkan di perut anda, bayi akan menggerakan tangan ke arah matanya. Sistem pencernaan janin pun mulai menjalankan fungsinya. Dalam waktu 24 jam janin menelan air ketuban sekitar 450-500 ml. Hati yang berfungsi membentuk darah, melakukan metabolisme hemoglobin dan bilirubin, lalu mengubahnya jadi biliverdin yang disalurkan ke usus sebagai bahan sisa metabolisme.

Sumber : Perkembangan Janin Usia 4 Bulan  /www.bidanku.com

1 comment:

  1. bestnye kak..bila la rezeki ika plak..xsabar nak baby..cian kat hubby tgk dia layan anak2 buah..mesti xsabar gak..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails